We weten nu al wat artikelverwantschap is: de producten zo gemakkelijk mogelijk presenteren voor de klant.
consumptieverwantschap
Soms zie je brood en beleg samen staan in de buurtwinkel om de hoek, hij doet dit omdat brood en beleg de zelfde behoefte voldoen.
Producten die het consumptieverwantschap hebben als kenmerk vullen elkaar aan of ze kunnen elkaar vervangen.
Voorbeeldje 1: Zoute chips of paprika chips beiden zullen je zin behoefte bevredigen.
Voorbeeldje 2: Een brood en een pot choco samen presenteren zal er voor zorgen dat de klanten vaak ook de pot choco kopen, terwijl ze eigenlijk enkel en alleen een brood nodig hadden.
Hierdoor zal je sneller kunnen bijverkopen, je moet maar eens in de witgoed afdeling van de elektrozaak naar de strijkijzers gaan kijken... 9/10 vindt je hier ook een ontkalkingsproduct of een zoolreiniger.
De klant zal dit als snel bijvoegen aan de aankoop van een strijkijzer, ook al hadden ze dat niet als doel.
koopverwantschap
Dit zijn alle artikelen die je bij elkaar zet omdat ze het koopgedrag van de klant beïnvloeden.
Ook Torfs heeft zijn eigen winkelindeling. Je zal zien dat de schoenen soms per soort gesorteerd staan: mannen, vrouwen en kinderschoenen. Alle zomerschoenen zullen ook altijd samen gepresenteerd worden.
Je wandelt de winkel binnen misschien voor een nieuwe slipper, maar je ziet een paar pumps en koopt dat paar pumps.
Men zal de spaghettislingers bij de spaghettisaus gaan plaatsen om de klant zowel zijn slingers als zijn saus samen te doen kopen.
Productieverwantschap
Wij worden op dezelfde wijze geproduceerd, wijn witte of rode wijn worden op de zelfde manier gemaakt. Ze worden van dezelfde grondstof gemaakt.
Andere voorbeeldjes?
Kleurverwantschap
Wij hebben allemaal dezelfde kleur! Wij kunnen schoenen zijn, lakens, vruchten... We passen dus perfect bij elkaar qua kleur.
themaverwantschap
Artikelen die bij elkaar horen omwille van het zelfde thema
Voorbeeldje: alle van kerst, Valentijn, zomer, herfst ...